John Cassavetes halusi kuvata psykologisia vaikeasti tulkittavia hahmoja
Elokuvaohjaaja John Cassavetesin menetelmiä olivat ohjaajana metodinäytteleminen ja improvisaatio. Hän kuvasi usein pitkiä keskeytymättömiä kohtauksia, selittäen että otossa käytetty todellinen ajankulku, tauot ja tietty pienten tunteiden hakeminen loivat efektiivisemmän realistisen vaikutelman.
Cassavetes ei perustanut Hollywoodin lineaariseen editointiin ja tähtikeskeiseen kohtausten tekemiseen. Hän suosi tapaa jossa näyttelijät itse kokeilivat omia menetelmiään ja menivät pidemmälle kuin ohjelmoidut käyttäytymismallit. Cassavetes halusi kuvata psykologisia vaikeasti tulkittavia hahmoja joiden sisäisiä toiveita ei ollut helppo ymmärtää. Hän hylkäsi hahmojen yksinkertaiset kertovat selitykset.
Cassavetes suosi pienien omaehtoisten budjetin elokuvia, joita tuotettiin Hollywoodin valtakoneiston ulkopuolella. Monesti elokuvat kuvattiin hänen ja vaimonsa Gena Rowlandsin yhteisessä kodissa. Rowlands oli parhaillaan eksentrisissä rooleissa, joissa kuvattiin anomalista persoonaa. Cassavetes mainittiin ohjaajauransa loppupuolella parhaaksi yhdysvaltalaiseksi elokuvaohjaajaksi viiteenkymmeneen vuoteen. Hänellä oli myös huomattava ura näyttelijänä ja hän rahoitti omia elokuvatuotantojaan menestyselokuvista saamillaan näyttelijäpalkkioillaan.
John Cassavetesin tunnetuimpia elokuvia on Naisen parhaat vuodet (A Woman Under the Influence 1974). Ohjaajaa on pidetty myös feministinä, vaikkei hän itse ole tätä erikseen maininnutkaan.
Kuva: Yhdysvaltalainen aviopari näyttelijä Gena Rowlands (s. 1930) ja elokuvaohjaaja ja näyttelijä John Cassavetes (1929 – 1989). Lähde: Pinterest
Tekstilähde: https://en.wikipedia.org/wiki/John_Cassavetes