Enzo Ferrari Eurooppalaisen autoteollisuuden kasvot

Enzo Ferrari kuvattuna 1980-luvulla.

Enzo Ferrari (1898 – 1988 Italia) osallistui alaikäisenä väärennetyillä papereilla isältään salaa kilpa-ajoihin itse rakentamallaan autolla, jossa oli myös hänen rakentamansa moottori. Ferrari menestyi kilpa-ajoissa aluksi heikosti, mutta tulokset paranivat, kun hän pääsi kilpailemaan Alfa Romeon tehdastalliin. Jatkossa käytännössä kouluja käymätön Ferrari vastasi Alfa Romeo tehtaan kilpa-autojen kehittämisestä ja muodosti yli 40 kuljettajan tallin. Myöhemmin Ferrarin oman kilpatallin autot dominoivat Grand Prix ja F-1 kilpakenttiä ja talli sai legendaarisen maineen, jossa kaikki maailman parhaat kilpa-ajajat halusivat ajaa.

Enzo Ferrari oli hyvin perhekeskeinen ja kun muut teollisuusjohtajat lähtivät yritykseensä toimistolle töihin, tulivat Ferrarin työt hänen kotiinsa. Ferrari pyöritti autoimperiumiaan kotikartanossaan, jossa asui tai oleskeli koko Ferrarin sukuklaani. Samassa paikassa suunniteltiin maailmakuuluja lämminverisiä kilpa-autoja. Ferrari hoiti imperiuminsa hommat olohuoneessaan, jossa lapsenlapset saattoivat välillä pyörähdellä leikkimässä.

Monet autoteollisuuden suuryritykset maailmassa havittelivat ostaa legendaarisen Ferrari merkin omistukseensa. Ferrari vedättikin hintaa amerikkalaiselta Ford autovalmistajalta ja myi sitten merkin italialaiselle Fiat konsernille. Koska autoteollisuus on merkittävä teollisuuden ala, on Ferrari merkittävä eurooppalaisen teollisuuden edustaja, joka antoi näin myös osaltaan kasvot eurooppalaiselle teollisuuskulttuurille.


Enzo Ferrari kilpa-autonsa ohjaimissa 1940-luvulla.

 
Ferrarin logo ja hävittäjä-ässä Francesco Baracca

Kreivi Francesco Baracca (1888 – 1918) oli Italian ensimmäisen maailmansodan paras hävittäjä-ässä. Baracca oli intohimoinen hevosurheilun harrastaja ja saavutti lajissa jonkin verran kilpailumenestystä. Hän kiinnostui ilmailusta ja oppi lentämään Ranskassa, jossa sai lentäjänlupakirjan vuonna 1912.

Baracca palveli ensimmäisessä maailmansodassa Italian ilmavoimissa hävittäjälentäjänä. Hän lensi konetyypeillä kuten Nieuport ja SPAD ja saavutti 34 ilmavoittoa, mikä on suurin pudotusmäärä koskaan Italiassa. Baracca menehtyi ilmataistelussa 19. kesäkuuta 1918.

Ferrari-autotehtaan perustaja Enzo Ferrari oli ajamassa kilpaa vuonna 1923, kun hän sai Francesco Baraccan äidiltä ehdotuksen käyttää Baraccan hävittäjäkoneen symbolia, korskeaa hevosta, kilpa-autossaan onnea tuomassa. Hevonen on ollut tämän jälkeen Scuderia Ferrari -kilpatallin virallinen symboli ja logo vuodesta 1929 ja Ferrari -autojen virallinen logo siitä lähtien, kun niitä on valmistettu.


Francesco Baracca kuvattuna SPAD-hävittän edessä vuonna 1918.




 

Suositut tekstit