Kiusaaja koettelee Jeesusta

 

Vasily Surikovin maalauksessa Jeesuksen kiusaus (1872) Saatana koettelee Jeesusta.

Sitten Henki vei Jeesuksen autiomaahan Paholaisen kiusattavaksi. Kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, hänen vihdoin tuli nälkä.

Silloin kiusaaja tuli hänen luokseen ja sanoi hänelle: »Jos kerran olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi.» Mutta Jeesus vastasi: »On kirjoitettu: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.’»

Sitten Paholainen vei Jeesuksen pyhään kaupunkiin ja asetti hänet temppelimuurin harjalle. Hän sanoi Jeesukselle: »Jos kerran olet Jumalan Poika, niin heittäydy alas. Onhan kirjoitettu: ’Hän antaa enkeleilleen käskyn. He kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen.’» Jeesus vastasi hänelle: »On myös kirjoitettu: ’Älä kiusaa Herraa, Jumalaasi.’»

Vielä Paholainen vei Jeesuksen hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi: »Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua.» Silloin Jeesus sanoi hänelle: »Mene pois, Saatana! On kirjoitettu: ’Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.’»

Edellä kuvattu tarina on Matteuksen alkuperäisversio. Sitä ei ole © merkitty Matteukselle. Tarina löytyy sittemmin eri versioina lukemattomissa romaaneissa ja elokuvakäsikirjoituksissa.

Loppuosa on varsinkin suosittu. Se on muun muassa Monte-Criston kreivissä, populaarimmassa, modernin ajan viitekehyksessä. Moderni aika katsotaan tässä alkaneeksi renessanssiajalta lähtien, se alkaa virallisesti, kehyksestä riippuen, myöhemmin.

Kyseisellä renessanssiajalla alettiin kirjoittaa tarinan loppuosaa muotoon: "Pääosan esittäjä ottaa paholaisen tarjouksen vastaan ja nauttii siitä". Tämä nautinto lisääntyy sitä enemmän mitä lähemmäksi nykyaikaa (preesens) tullaan. Loppumetreillä tämä nauttiminen kääntyy myös yhteisön ihailuksi.


Suositut tekstit