Mediataide - medioiden sisällöt eivät ole kovinkaan merkittäviä verrattuna itse välineen vaikutuksiin

 

'
Marshall McLuhan kuvattuna 1960-luvulla.

Mediataide viittaa laajasti uusia ilmaisuvälineitä soveltaviin taidemuotoihin, joissa teoksen toteutusväline nähdään merkittävänä osana teoksen viestiä. Näkemys pohjautuu teoreetikko Marshall McLuhanin ajatuksiin. Mediataide säilyttää usein kriittisen suhteen teknologista kehitystä kohtaan ja etsii usein variaatioita hallitsevien teknologioiden, normien ja näiden luomien kategorisointien kritisoimiseksi. Tässä mielessä sillä on yhtäläisyyksiä media-arkeologisen toiminnan kanssa.

Mediataide käyttää hyväkseen sähköisiä viestimiä, teknologioita ja näihin liitettäviä teorioita. Termin kantasana media on monikko sanasta medium, joka tarkoittaa väliainetta, välittäjää tai keinoa, välinettä. Koska kaikki taidemuodot vaativat välineen (kuten kielen) tullakseen koetuksi, nimitetään mediataidetta usein kääntämällä englanninkielinen termi New media art uudeksi mediataiteeksi. 

Digitaalisen median mahdollisuudet työkaluineen ja julkaisualustoineen, sekä tietoliikennetekniikka ja internet ovat vaikuttaneet mediataiteen lisääntymiseen, laajentaneet sen piiriin kuuluvien teosten sisältöjä ja rakennetta, sekä esityskontekstia. Mediataide soveltaa ja testaa tekniikan kehityksen mukanaan tuomia aatteellisia muutoksia.

Pääkuva: Marshall McLuhan CC (1911 – 1980) oli kanadalainen kulttuurifilosofi. Vuodesta 1968 alkaen hän muun muassa johti kansainvälistä kulttuurin ja teknologian keskusta.

McLuhanilta on peräisin kuuluisa sanonta: ”väline on viesti” (engl. medium is the message). Hän tarkoitti sillä, että medioiden sisällöt eivät ole kovinkaan merkittäviä verrattuna itse välineen vaikutuksiin. 

Yksi mediataiteen merkkiteoksista; Understanding Media: the Extensions of Man (1964).

McLuhanin ensimmäisen teos The Mechanical Bride: Folklore of Industrial Man (”Mekaaninen morsian: teollisen ihmisen kansanperinne”) ilmestyi vuonna 1951 ja vuonna 1962 julkaistiin teos The Gutenberg Galaxy: the Making of Typographic Man. McLuhanin pääteoksena pidetään vuonna 1964 ilmestynyttä kirjaa Understanding Media: the Extensions of Man, jonka Antero Tiusanen suomensi nimelle Ihmisen uudet ulottuvuudet. Suomennos ilmestyi vuonna 1968.

Toisin kuin Neil Postman, joka väitti television tuhoavan järkiperäisen keskustelun yhteiskunnassa, McLuhan näki television vaikuttavan myönteisesti kulttuuriin (Postman: Huvitamme itsemme hengiltä, 1985).

Tekstilähteet
Mediataide Wikipedia
Marshall McLuhan Wikipedia 
Kuvien lähde Pinterest


Suositut tekstit