Konstantin Stanislavski - psykologisen realismin ja tunnemuisti näyttelemisessä
Konstantin Stanislavski Othellona 1896.
Konstantin Stanislavski (1863 - 1938) oli venäläinen teatteriohjaaja ja -teoreetikko. Hänen tunnetuimpia näyttelijäntyöhön liittyviä käsitteitä ja metodeja on tunnemuisti, joka tarkoittaa sitä, että näyttelijä käyttää omia henkilökohtaisia muistojaan ja niihin liittyviä tunnetiloja roolin rakentamiseen. Stanislavskiin on usein liitetty käsite psykologinen realismi, joka tarkoittaa sitä, että roolihenkilöiden rakentamisessa pyritään totuudenmukaisuuteen. Tunnemuistin, psykologisen realismin ja muiden Stanislavskin varhaisten teorioiden pohjalta Lee Strasberg alkoi opettaa Yhdysvalloissa metodinäyttelemistä. Tähän pohjautuvan koulutuksen ovat saaneet useat eturivin yhdysvaltalaiset näyttelijät, ehkä tunnetuimpana heistä Marlon Brando.
Marlon Brando on näytellyt tunnemuistin ja psykologisen realismin oppien mukaan.
Toinen Stanislavskille keskeinen psykologiseen realismiin liittyvä ajatus teatterin tekemisestä on niin kutsuttu "maaginen jos", joka tarkoittaa sitä, että näyttelijöiden täytyisi näytellä kuin heidän esittämänsä tapahtumat olisivat totta. Heidän ei siis pitäisi ajatella yleisöä, vaan olla kuin yleisön paikalla olisi neljäs seinä. Tämä ei kuitenkaan tarkoittanut jokapäiväisen elämän siirtämistä näyttämölle sellaisenaan, käsittelemättömänä. Stanislavskin mukaan näyttämön totuudelle oli ominaista, ettei se ole sama kuin elämän totuus. Totuudenmukaisuuden tavoittelu oli hänen teatterityönsä lähtökohta.
Stanislavski aloitti Venäjän teatteritaiteessa uuden vaiheen. Hänen mielestään teatterilla oli tärkeä yhteiskunnallinen merkitys. Silti hän halusi teatterin olevan epäpoliittista taidetta. Koska näytelmällä oli suuri vaikutus katsojiin, piti teatterin olla korkeatasoista ja kasvattavaa.
Tekstilähde Wikipedia Konstantin Stanislavski